ET-Släktförening

Släktens dokument

Åke Öster, en av föreningens senaste medlemmar, har kartlagt sin förfader Johan Häggs levnadsöden. Johan Hägg föddes som Petter Johannes Jonasson år 1786 på Tomasbol. Han var tredje barnet till Jonas Svensson (senare Silfvertelning), som bl a kan återfinnas i Emauel Bergmans skrift “Eskekärr-Tomasbolssläktens på Dal Ättartavlor”. För att följa Åke Östers utredning klicka HÄR!

Soldaten Johan Hägg

Nils Blids släktkrönika och beskrivning av byar i Ånimskog. I Nils nya bok berättar han bl a om släktföreningens avlidna hedersledamöter Algot och Hildegard Blid. Här beskrivs också två Ånimskog-byars historia och fäderneshemmet Jakoberuds historia. Boken finns nu tillgänglig på Nils hemsida www.nils-blid.se. Gå in i startsidan. Längst ned finns länken Jakobsson-Bild.

Viktor Olssons arkiv        2014-10-14

Birgit Micrander donerade Viktor Olssons arkiv till Åmåls Föreningsarkiv, och det är således tillgängligt där för de intresserade. Arkivförteckningen nås genom att klicka HÄR!

Eskekärr Tomasbol

Eskekärr-Tomasbol Släktförening på Dal grundades den 28 mars 1948 på initiativ av Emanuel Bergman. Genom egen släktforskning och med stöd av tidigare forskning gjord av Gustav Bergman kunde han härleda släktskap till de bondefamiljer som fanns i Eskekärr i Ånimskog och Tomasbol i Tydje. Bryngel Nilsson är vår äldste kände anfader. Han var troligen född i slutet av 1500-talet och verksam i Eskekärr. Senare flyttade en del av Eskekärrsborna till Tomasbol. Den mest kände bonden i Tomasbol var Olof Svensson (1748-1833), som även var häradsdomare och riksdagsman för Tössbo och Vedbo härad.  Han gifte sig med ”Ingegerd den fagra”, som var dotter till Engelbrekt Halvarsson i Klevmarken. Paret fick fem söner och tre döttrar som upplevde vuxen ålder. Dessa har i sin tur givit upphov till var sin släktgren. Av mer kända släktingar kan bl a nämnas att Emanuel Bergman härstammar från Johannes Olsson, konstnären Otto Hesselbom från Kristina Olsdotter, den på sin tid kände bokhandlaren i Åmål Per Adolf Peterson härstammar från Kajsa Olsdotter, professorn, riksdagsmannen och nykterhetskämpen Johan Bergman och dennes söner upptäcktsresanden Sten Bergman och professorn och språkforskaren Gösta Bergman, samt fotografen, filmaren och författaren Astrid Bergman-Sucksdorf härstammar alla från Engelbrekt Olsson. Detsamma gäller den tidigare nämnde folkskolläraren Gustav Bergman, som var äldste bror till Johan Bergman.

Släktens äldre generationerna var huvudsakligen bönder varav de flesta var verksamma i östra Dalsland söder om Åmål. Flera blev dessutom kallade att vara kyrkvärdar, nämndemän och häradsdomare, och denna del av släkten har därför ibland kallats ”domare släkten”. Senare generationer har upptagit helt andra yrken och spridit sig över hela Sverige. Några har dessutom utvandrat till USA.

På grund av namnbyten och ingiften i släkten finner man i släktförteckningarna förutom olika son-namn t ex följande namn: Ahlqvist, Beckman, Berggren, Björquist, Dahlgren, Dalgård, Fessé, Fägersten, Hägg, Jacobi, Kallin, Kjellin, Klevmar, Klevmarken, Klevsjö, Knape, Lannergård, Lundström, Micrander, Petré, Rosenberg, Roth, Rydow, Selin, Silfvertelning, Tamm, Tisell, Tunelli och Westerlund.

Olof Svenssons giftermål med Ingegerd den fagra, liksom även giftermålet mellan Olofs äldre bror Sven och Ingegerds äldre syster Katarina Engelbreksdotter, knyter samman Eskekärr-Tomasbol släkten med Klevmarks släkten. Den sammanlagda släkten växer därigenom och kommer även att omfatta många släktled som utgår från trakten kring Ed och förgrenar sig in i Norge.

/Anders Klevmarken 231223

Last Updated on 17 januari 2024 by ETS-admin