ET-Släktförening

Släktens dokument

1. Karl XII och Halvord Bryngelsson – Utdrag ur Grimberg: Svenska folkets underbara öden

2. Karl XIIs handskrivna utkast till gåvobrev till Halvord Bryngelsson. Originalet finns i Riksarkivet. Här återges sidorna 3 och 4 av fyra sidor i det ursprungliga dokumentet från kungen, vilket även gäller andra saker.

3. Uttydning av kungens handskrift gjord av Gunilla Kvarnström

4. Avskrift av det officiella besittningsbrevet. Gåvobrevets original finns i USA.

Klevmarken

Klevmarksskläkten har fått sitt namn efter den gård i Eds socken i västra delen av Dalsland, nära gränsen till Norge som heter Klevmarken. Där levde vid slutet av 1600-talet och fram till sin död 1753 släktens stamfar Halvard Bryngelsson med sin hustru Dordi Jonsdotter. Efterlevande till dem har sedan i många generationer bott i Klevmarken och så är fortfarande fallet då två av boställena är bebodda av ättlingar. Andra med anor till Halvard och Dordi äger fastigheter men är inte åretruntboende i Klevmarken.

Släkten är rik på tradition om personligheter som det har berättats om i generation efter generation. Halvards äventyr som kunskapare åt Karl XII är blott en början. Om hans son Per, Kruta Per kallad och hans sonson Bastedalsgubben finns en muntlig tradition som också är nedskriven i ett flertal skrifter.

Släktforskningsmässigt är Klevmarkssläkten väl dokumenterad både vad anor och tradition anbelangar. Många är de som forskat och redovisat sina resultat. Nämnas bör särskilt Per- Olof Bergman som i skriften ”Klevmarkssläktens äldre led” redogör för anorna bakåt till Halvard och Dordi, Johannes Klevenmark som i skriften ”Klevmarkssläkten: Muntlig tradition” berättar om personer och ödelagda hemmansdelar m.m. samt Gunnel Kvarnström som redogör för hur de olika hemmansdelarna i Klevmarken gått i arv inom släkten i ”Klevmarken; Boställen och ägoförhållanden under nära 300 år”. Samtliga av dessa skrifter och många fler finns att tillgå digitalt på denna hemsidas för föreningens medlemmar.

Släkten har som så många andra avläggare i USA och under årens lopp har många av dessa dessa ättlingar besökt förfädernas marker och även deltagit i av föreningen anordnade släktträffar.

Last Updated on 17 januari 2024 by ETS-admin
Rulla till toppen